هولی جشن رنگ های هند

هولی جشن رنگ های هند

جشن هولی هند

جشن رنگ هند

کارگزار مستقیم هند

اخذ ویزای هند

برگزاری

تور دهلی آگرا جیپور

توسط

کارگزار مستقیم هند

جشن هولی هند

مراسم هولی در هند آیین خاصی دارد، چند روز قبل از برگزاری این مراسم، کودکان هندی با پرتاب بادکنک‌های آب به سوی عابران به استقبال هولی می‌روند و عابران نیز پس از اصابت بادکنک‌ها با لبخند از این موضوع استقبال می‌کنند.

روزی که به جشن هولی اختصاص دارد، همه جا در دریایی از انواع رنگ‌ها غرق می‌شود و از زمین و آسمان رنگ فرو می‌ریزد. زنان، مردان، جوانان و کودکان چهره و لباس یکدیگر را به قدری رنگ‌آمیزی می‌کنند که شناخت آنان حتی برای نزدیکان دشوار می‌شود.

جشن هولی هند

هولی از معدود جشن‌‌های هندوها است که هم در داخل و هم در خارج از هند برگزار می‌شود. گاهی به نظر می‌رسد که خارجی‌ها بیشتر از بومی‌ها شیفته این جشنواره هستند. اگر تصمیم سفر به هند را دارید و می‌خواهید در این جشن شرکت کنید، این مطلب را مطالعه کنید تا درباره‌ی این جشن بیشتر بدانید. جشنواره رنگ‌ها هر سال در ماه مارس، پس از کامل شدن ماه برگزار می‌شود.

در آیین هند‌ی‌ها، این جشن را پیروزی خوبی‌ها بر بد‌ی‌ها می‌دانند؛ بنابراین از همه انتظار می‌رود تا مثبت‌ترین خصوصیات خود را بروز دهند و هر چیز و هر کس که اطرافشان هست، دوست بدارند. در این جشن می‌توان افرادی را دید که تمام مدت لبخند می‌زنند، یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و برای افراد غریبه‌ای که در خیابان می‌بینند، آرزوی جشن هولی شادی می‌کنند. جشن با آتش‌بازی بزرگ و سوزاندن ارواح بد در شب عید آغاز می‌شود.

جشن رنگ ها جشن هولی

روز عید، روز آب پاشیدن، رنگی کردن یکدیگر، جست و خیز کردن و آواز خواندن است. به خاطر هولی، باید همه‌ی احساسات منفی و ناراحت‌کننده را فراموش کرد. این روز در هند بسیار ویژه است چون همه قوانین و محدویت‌های اجتماعی به مدت یک روز لغو می‌شود؛ بنابراین برگزاری این جشن کاملا منحصر به فرد است و تنها روزی است که در آن تفاوت طبقاتی، عقیده، رنگ، موقعیت و غیره کنار گذاشته می‌شود.‌

البته برای شرکت در این جشن لازم است شرکت‌کنندگان مواردی را در نظر بگیرند تا نهایت لذت را از این جشن ببرند. مثلا برای اینکه بتوان در این مراسم هر چه بیشتر از لحظات لذت برد و آن‌ها را ثبت کرد، نباید دوربین را فراموش کرد. هولی یکی از بهترین وقایع برای عکس گرفتن است. حتی مهم نیست که دوربین شما کیفیت خوبی نداشته باشد.

عکس‌ها شگفت‌انگیز خواهند شد. پوششی مناسب برای دوربین خود به همراه داشته باشید چون دوربین کثیف خواهد شد. در این روز بهتر است وسایل ارزشمندی به همراه نداشته باشید (به خصوص گذرنامه)؛ چون ممکن است جیب‌بر‌ها در کمین شما باشند. اگر ظاهر شما نشان می‌دهد که توریست هستید، بلافاصله هدف این شکارچیان قرار خواهید گرفت. فقط از رنگ‌های طبیعی که ترجیحا به شکل خانگی تهیه می‌شوند یا از فروشنده‌ی مطمئن خریداری کرده‌اید، استفاده کنید.

تور جشن هولی

به دلیل زیبایی رنگ صورتی و قرمز، این دو رنگ خیلی زود تمام می‌شوند؛ بنابراین اطمینان پیدا کنید که به قدر کافی از آن‌ها داشته باشید. دهانتان را بسته نگه دارید و مراقب چشم‌هایتان باشید (عینک آفتابی بزنید). لایه ضخیمی از لاک روی ناخن‌ها بزنید. به علاوه، قبل از جشن به صورت و پوست کرم بزنید و بعد از جشن و شستن پوست، مجددا از کرم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود به موهایتان روغن بمالید تا رنگ به آن‌ها نچسبد.
ممکن است بعضی افراد در حال عادی خود نباشند؛ بنابراین در گروهی باشید که دوستان شما هستند و هنگام صبح در جشن شرکت کنید. در آخر توصیه می‌شود که لباس سبک بپوشید و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی و سنگین مانند جین خودداری کنید. بهتر است لباسی که خیلی دوست دارید نپوشید چون به احتمال زیاد در پایان جشن باید آن را دور بریزید.

جشن رنگ های هند جشن هولی

هولی یکی از بی‌نظیرترین جشن‌ها است. بنابراین محل برگزاری یا شهر مناسبی برای شرکت در جشن انتخاب کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید، تا از این جشن رنگی لذت ببرید. با این که هولی یک جشن آیینی است، اما مردم از همه‌ی ملیت‌ها و ادیان دور هم جمع می‌شوند تا روزی بی‌نظیر و خاص را در کنار هم تجربه کنند.

 

تاریخچه جشن هولی

جشن هولی یا «جشن رنگ‌ها» نام مراسمی است که هرساله، در ماه مارس میلادی و هنگام شروع فصل بهار در کشور هندوستان برگزار می‌شود. جشن هولی یا رنگ پاشی و آب بازی تعطیل رسمی در تمام هندوستان است. مردم در این زمان که مطابق تقویم هندی تعطیل رسمی است، پایان زمستان و آغاز بهار طبیعت را جشن می‌گیرند. در این جشن بر اساس یک سنت قدیمی، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه‌های مخصوص به سوی یکدیگر و نیز اجرای موسیقی و رقص، به سرور و پای‌کوبی می‌پردازند. در این آیین شاد، همهٔ افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می‌کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده‌است. «جشن هولی» از اعیاد مهم مردم هند و نقطهٔ مقابل «جشن دیوالی» است که در آغاز فصل سرما برگزار می‌گردد.

جشن رنگ های هند تور جشن رنگ های هند

 

زمان برگزاری جشن هولی

هولی در پایان زمستان جشن گرفته می‌شود در آخرین شبی که ماه کامل است در ماه قمری فلاگونا، (فلاگون یا پورنیما) که معمولاً مطابق بااسفند ماه ایرانی می‌باشد. در بسیاری از مناطق، هولی در حدود دو روز طول می‌کشد. یکی از بزرگترین آداب و رسوم هولی سست شدن ساختارهای تشریفاتی است، که به طور معمول شامل سن، جنس، وضعیت، و طبقه‌است. هولی شکاف گسترده بین طبقات اجتماعی را می‌بندد و هندوها را به هم نزدیک می‌کند. با هم، غنی و فقیر، زنان و مردان، از حضور یکدیگر در این روز شاد لذت می‌برند. علاوه بر این، هولی سختی‌های هنجارهای اجتماعی را کاهش می‌دهد. هیچ‌کس انتظار رفتار مودبانه ندارد… و در نتیجه، فضا پراز هیجان و شادی است.

هر سال، هزاران نفر از هندوها در جشنواره هولی شرکت می‌کنند. در انتظار روز بعد از ماه کامل در ماه فالگونا، یا اوایل ماه مارس، این مردان و زنان آماده هستند برای گسترش شادی. هولی اهداف بسیاری دارد. اول و مهمتر از همه، جشن آغاز فصل بهار است. همچنین دارای هدف‌های مذهبی ست، بزرگداشت برنامه‌های زیادی که در اسطوره شناسی هندو است.

 

نحوه برگزاری جشن هولی

روز اصلی هولی اینگونه جشن گرفته می‌شود که مردم پودرها و آبهای رنگی به هم پرتاب می‌کنند؛ و در شب هنگام، آتش به پا می‌کنند که به (سوزاندن هولیکا), یا چحوتی هولی (هولی کوچک) معروف است. بعد از این، دعا خوانده می‌شود. بر پا کردن آتش یادآور فرار معجزه آسا پراهلاد جوان است وقتی دمونس هولیکا خواهر هیرانیاکاشیپو او را درون آتش انداخت. هولیکا سوزانده شد اما پراهلاد، جانباز سرسخت خدای ویشنو بدون هیچ جراحتی فرار کرد به خاطر از خود گذشتگی اش.

آیین جشن دو روز است. در روز اول آتشی بزرگ در غروب یا شب هنگام روشن می‌شود. قبل ازآن، آتش بزرگ دیگری برروی مکانی که از قبل آماده شده روشن می‌شود و تمثالی از هولیکا که از خیزران و بوریا ساخته شده در حرکت دسته‌جمعی منظم به همراه خوانندگان و نوازندگان محلی به وسیلهٔ برهمن‌ها با تشریفات به محل منتقل می‌شود. تمثال در وسط تل آتش گذارده می‌شود و دستیار برهمن، هفت بار آن را طواف می‌کند و قبل از این‌که آن را آتش بزنند، اشعاری را در ستایش هولی می‌خوانند. مفهوم آن اشعار جملات زیر است:

«روشن کردن آتش به عنوان نمادی از نابودی تمام شرهایی که در انسان وجود دارد دعا به درگاه خدا برای رفاه و بهبودی بشر»

سپس مردم به خانه‌هایشان برمی‌گردند. در روز دوم از صبح زود تا ظهر بر سر و روی دوستان و خویشان گرد رنگ می‌ریزند یا با آب‌فشان آب‌رنگی می‌پاشند. اما مسن‌ترها گرد قرمز را به آرامی روی صورت هم می‌ریزند. مردم البته از رنگین شدن لباس‌هایشان ناراحت نمی‌شوند. در غروب همان روز، مردم شیرینی تعارف می‌کنند؛ دوستان سه‌بار همدیگر را در آغوش می‌گیرند و برای هم آرزوی خوشبختی می‌کنند و کودکان و نوجوانان برای ادای احترام بر پاهای بزرگ‌ترهایشان دست می‌کشند. در ایالت پنجاب، سیک‌ها مراسم هولاموهالا را یک روز بعد از مراسم هولی با شادمانی فراوان برگزار می‌کنند.

 

چگونه در جشن هولی شرکت کنیم؟

خیلی سادست شما می توانید با تماس با ما و یا مشاهده پکیج های ویژه تور جشن هولی در این مراسم زیبا شرکت کنید.مجموعه ما به عنوان کارگزار مستقیم تور هند با ارائه خدمات مناسب و ویژه همواره سعی دارد تا بهترین لحظات را برای شما بیافریند.

 

مشاهده پکیج های تور جشن هولی

مطالب مرتبط